Insikter

På senaste tiden har jag fått mig ett par tankeställare som jag tänkte dela med mig av, även om detta kanske är självklarheter för alla andra.

 


Insikt nr 1

Jag på en föreläsning som hette "Glädje & Träning" för ett par veckor sedan. Den var väldigt intressant, jag fick många bra tips och inspiration. Tankeställaren jag fick med mig från denna föreläsning var angående "bubblan" man vill befinna sig i tillsammans med sin hund på träning och tävling.

Detta med att tänka sig att vara i en bubbla - bara jag och min hund - fick jag tips om väldigt tidigt i mitt hundägande. Jag har med detta i bakhuvudet försökt få min hund att fokusera på mig istället för allt annat roligt som händer omkring oss, för vi två är ju i vår lilla bubbla. Vad var då tankeställaren jag fick på föreläsningen? Jo, så här är det; jag har jobbat på att få min hund att strunta i omgivningen och endast fokusera på mig, men jag har inte gjort samma sak själv!


Föreläsaren gav ett tydligt exempel på detta; man är på klubben och tränar i sin lilla bubbla. Plötsligt hör man hur det knastrar i gruset av att en bil kommer, genast tittar man dit för att se vem det är som kommer, kanske en träningskompis? Hur ska hunden förstå att vi är i vår bubbla där vi inte bryr oss om omgivningen, när man ständigt låter "omgivningen" störa? Det är ju faktiskt väldigt orättvist mot hunden!

Tack för den insikten, nu tränar jag aktivt mig själv på att inte bry mig om omgivningen. När jag lärt mig det, ska jag lära min hund detsamma.

 

Insikt nr 2
Den andra insikten kom från att ha läst en hundbok (av A Hallgren). Den handlar såklart om många olika saker, men en sak jag tagit fasta på är detta med aktivering av hund. När jag tidigare bedömt hur mycket aktivering/motion/stimulans min hund fått, har jag helt enkelt räknat timmar av detta under en dag.

Om en dag bestått av 1½ timme i skogen, 30 min lydnadsträning inomhus och säg ytterligare totalt 45 min utevistelse (promenader mm.) så har jag känt mig rätt nöjd med dagen. Jag har i flera timmar aktiverat min hund med motion och hjärngympa, och han verkar ha blivit trött. Jag säger nu inte att detta skulle vara dåligt, det som var intressant och nytänkande för mig, var att i boken talas det mer om RESTEN av dagen, alltså dom andra timmarna på ett dygn. Vad gör hunden då? Tja, dom flesta vuxna hundar ligger väl och vilar när dom är inomhus och inget händer. Då låter aktiveringstiden plötsligt inte fullt lika imponeande, när man inser att ett sådant dygn ligger hunden och vilar mer än 21 timmar...

Självklart beror det på vilken typ av aktiviteter man hittar på, samt vilket typ av hund man har. Och självklart är det inte bra att överstimulera sin hund heller. Men detta var trots allt en intressant insikt för mig!

 

 
 
Är det någon som har någon tankeställare att dela med sig av, så gör gärna det! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0